751. O DATӐ PE AN! de Mihai-Athanasie Petrescu

O datӑ pe an!

E o expresie atât de obişnuitӑ, încât ar fi trebuit sӑ mӑ feresc de ea, nu sӑ o aleg ca titlu; dar cum eu obişnuiesc sӑ cedez primului impuls atunci când vine vorba de titluri, am cedat şi de data asta … şi iatӑ de ce:

O datӑ pe an are loc câte un eveniment important pentru cineva. Aniversarea zilei de naştere, ultima zi a anului şcolar, onomastica, aniversarea cӑsӑtoriei … adicӑ datele cele mai importante, pe care le aştepţi cu nerabdare (da, pânӑ la urmӑ şi ziua de naştere, pentru cӑ reţeaua de telefonie mobilӑ sigur îţi face vreun cadou în minute adaugate la “nelimitatul” din abonament).

Existӑ categorii de oameni pentru care “o datӑ pe an” are şi semnificaţii mult mai importante. Uite, de exemplu, când apӑrea calendarul bisericesc, mama soacrӑ imediat cӑuta data Paştilor. Era cea mai importantӑ, pentru cӑ în funcţie de asta îşi organiza primӑvara, îşi calcula data Lasatului de sec, pentru cӑ atunci se adunau la masa ei câteva perechi de fini. Pӑi nu? Era important şi asta, nu pentru mine, cӑ eu nu am mers niciodata cu plocon la naşii mei, ei nu prea cunoşteau obiceiul, iar eu mӑ feream sӑ li-l împӑrtӑşesc.

De 1o ani (pentru cӑ la prima ediţie mitingul de la Otopeni a fost mai puţin bӑgat în seamӑ; de, nou-nӑscut, nimeni nu ştia cu ce se mâncӑ, sau mai degrabӑ cu ce apӑ se ia, pentru cӑ în ziua cu pricina a plouat şi nu am mai plecat de acasӑ) data de calendar aşteptatӑ de mulţi cu nerӑbdare este … da, am pomenit-o deja, e cea în care se tine BIAS. “Când e, mӑ, BIAS-ul ӑla, nu-l mai anunţӑ ӑştia odatӑ, sӑ ne organizӑm şi noi concediul?” Cam asta e întrebarea pe care ne-o adresӑm unii altora încӑ de când începe sӑ se topeascӑ zӑpada, iar Aeroclubul României  îşi afişeazӑ draftul de grafic al manifestӑrilor pentru public. S-ar putea ca vreun cârcotaş dintre colegii mei sӑ se mire: cum, îţi programezi plecarea în concediu în funcţie de mitingul de la Bӑneasa, nu dupӑ data examenelor de bacalaureat?. Da, chiar aşa. BIAS este reperul. Acum doi-trei ani, Bӑneasa s-a strecurat cu succes printre examenle de competenţe şi examinӑrile scrise, nu s-au influenţat una pe alta, ci amândouӑ pe mine, şi parcӑ s-au înţeles sӑ ne elibereze vara, fiind simultane.

Anul ӑsta, mitingul cel mare parcӑ voia sӑ ne încurce niţel. Data de 24 august s-a anunţat destul de târziu, iar nerӑbdarea noastrӑ, adӑugatӑ la incertitudinea privind alte posibile activitӑţi estivale, ne-a fӑcut sӑ accesӑm cu oarece febrilitate siteul companiei de aeroporturi – şi emailul prietenilor din sistem.  Dar data a fost publicatӑ, iar noi ne-am improvizat rapid (dar norocos, pentru cӑ am reuşit sӑ rezervӑm cazare exact acolo unde ne doream) un plan de deplasӑri de loisir.

A urmat apoi altӑ perioadӑ de aşteptare, în care organizatorii şi-au cӑutat colaboratori. Eram siguri de Aeroclubul României şi, judecând dupӑ pozele de la prima şedinţӑ, în care se distingeau uniforme albastre, de Forţele Aeriene ale României. Acum 15 de ani, când activitatea mitingisticӑ de abia reînvia la noi, asta era mult mai mult decât puteam visa. Îmi amintesc de cuvintele lui Cӑtӑlin Prunariu, pe atunci comandant al Aeroclubului Teritorial de la Clinceni, în 2002, pe Bӑneasa, când mitingul, singurul din anul ӑla din zona geograficӑ accesibilӑ pentru noi, a reunit avioanele EXTRA 300, Zlin 142, Wilga (cu planoarele ei) şi şi AN-2 de la AR şi douӑ elicoptere de la SSAvC : “Ehe … bine cӑ am putut sӑ ridicӑm avioanele noastre, cӑ nu a fost uşor sӑ convingem decidenţii. Cine ştie, poate în anii urmӑtori vom putea colabora şi cu armata, ştiu şi eu cӑ acolo e forţӑ, e mai impresioanant …”

Unul câte unul, momentele de desfӑşurator au început sӑ fie definite, apӑrând şi numele sau marca de aeronavӑ a unor invitaţi. Aoleu! Lipsesc Iacӑrii! Înseamnӑ cӑ nu vine nici Jurgis? Pai cine a mai vӑzut BIAS fӑrӑ Iacӑri Jurgis?! Of, nici Red Bulls nu vin, şi cât speram sӑ aducӑ, în sfârşit, Lightning-ul … Dar … a! vine Jurgis! Vine Galebul de la sârbi, ӑla pe care l-am mai vӑzut pe la Kecskemet. I-auzi, vine şi un L-29 de la cehi, un Gripen de la unguri, dar ӑsta nu zboarӑ, e doar la staticus, cum zic ei. Ce mai vine? Aha! Taromul! Vedem iar formaţia aia specialӑ cu un liner flancat de Extre, de data asta însӑ nu mai vine veşnicul Gogu, ci un un Airbus de-ӑla micu’. Şi mai cine? Valer? În duet cu Ivan? Pӑi avem spectacol de spectacol, domne! Or putea sӑ umple o zi întreagӑ?

Acum câţiva ani, când vremea rea a pus beţe-n aripi avioanelor americane de la Câmpia Turzii care trebuiau sӑ participle la BIAS, piloţii Aeroclubului au eliminat posibilii timpi morţi, realizând, ad hoc, un program exceptional, sub ameninţarea furtunii. Deci se poate. Nu vom sta cu ochii în soare, între ochi şi soare sigur va fi un avion în orice clipӑ.

Ce dacӑ facebook abundӑ de pesimism! Nu putem judeca pânӑ nu se terminӑ ziua (de 24 august) şi nu ne gonesc ӑia de pe aeroport. Mergem acolo şi vedem, iar dacӑ nu ne place, asta e, n-avem decât sӑ sperӑm cӑ la anul va fi mai bine.

Planul A e în felul urmӑtor: Sejurul nostru în Bucovina se terminӑ pe 22. Plecӑm la prânz, pânӑ seara suntem la Braşov, pe 23 ne odihnim, pe 24, la 0400 hrs decolӑm, la bordul Rachetei noastre roşii, spre Bӑneasa. Pânӑ la urmӑ aplicӑm planul C, acceptabil şi destul de rentabil, chiar dacӑ întârziem cam o orӑ faţӑ de schedule …

Şi ziua poate începe. Întâi, ne întâlnim cu prietenii, ne actualizӑm cunoştinţele şi imaginea.

IMG_5901IMG_5907IMG_6014IMG_6030IMG_6031(1)IMG_6032IMG_6034(1)

Apoi, zborurile care umplu cerul. Treptat: IAR-46, Tecnamuri si Cessne, Zlinuri, Extre, Alouette-uri, Bn-2, Beechcraft, MiG-21 LanceR, Kamov-26, YAK-52uri de la Bobocu, Pume, IAR-99, Maule, Wilga, liniştea planoarelor IS-28, Airbus-318 cu Extrele, L-39, SuperGaleb, AN-2uri, paraşutişti, o paraşutӑ care nu se deschide, dar nimeni nu se impacienteazӑ, de fapt e un drapel scӑpat din mânӑ, L-29, iar LanceR, alt planor, F-16, MiG-uri de la Baza 86, Socaturi de la Baza 71, deja era ora 16, când o fi trecut timpul, C-27 J Spartan, C-130, din nou planorul MDM FOX Red Bulls, alt MDM FOX, cu însemnele Aeroclubului, un nou dans al paraşutiştilor, încӑ un balet al IS-28urilor, apoi un vuiet de MiG-21 LanceR, o a doua autorotaţie a Kamovului, e ora 1930, fumigenele de pe aeronave şi oameni se combinӑ cu artificii luminoase, Mig-ul atacӑ iar timpanele şi retinele, cu flӑcӑri de forţaj şi de contramӑsuri, îl imitӑ Puma nr. 77 şi, în sfârsit, Spartanul de la Baza 90, ӑla cu flares care încheie programul de zbor. Cât mai e ceasul ӑla? 21? Pӑi cum, a trecut deja o zi lungӑ de varӑ şi nu ştim când?!Deşi am stat pe Bӑneasa sӑ vedem (aşa cum se temea lumea) cel mai slab BIAS ever?! Hai, mӑ!

IMG_5632IMG_5653IMG_5700IMG_5711IMG_5714IMG_5734IMG_5754IMG_5767IMG_5775IMG_5838IMG_5839IMG_5858IMG_5892IMG_5893IMG_5894IMG_5895IMG_5896IMG_5943IMG_5944IMG_5954IMG_5992IMG_6002IMG_6014IMG_6025IMG_6026IMG_6056IMG_6060IMG_6067IMG_6117IMG_6136IMG_6138IMG_6145 (1)IMG_6163IMG_6169IMG_6193IMG_6240IMG_6257IMG_6259IMG_6330IMG_6352IMG_6358IMG_6367IMG_6430IMG_6437IMG_6471IMG_6475IMG_6499IMG_6513IMG_6541IMG_6566IMG_6615IMG_6644IMG_6656IMG_6661IMG_6712IMG_6727IMG_6735IMG_6740IMG_6770IMG_6776IMG_6781IMG_6820IMG_6823IMG_6898IMG_6917IMG_6991IMG_6996IMG_7054IMG_7077IMG_7120IMG_7147IMG_7205IMG_7238IMG_7278IMG_7279IMG_7280IMG_7332IMG_7335Odatӑ pe an

Scrie un comentariu

Din categoria Evenimente, Uncategorized

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s