DELTA DUNĂRII-PE BRAŢUL SULINA (III) de Nuţi Gӑleţeanu

DELTA DUNĂRII-PE BRAŢUL SULINA  (III)

Sub deosebita impresie creată de plimbarea prin Letea, am continuat  explorarea zonei … chiar începuse să imi placă plimbarea cu barca…

Insoțiti de ghidul nostru, am mers intr-o scurtă vizită prin Mila 23.

Când  să coborâm din barcă, un domn amabil mi-a dat mâna să mă ajute să pun piciorul pe uscat. Soarele nu m-a lăsat din prima clipă să vad fața gentlemanului cu pricina, asa ca nu mică mi-a fost mirarea să constat că era vorba de marele campion Ivan Patzaichin.

Stiu, oricine s-ar fi repezit să se fotografieze imediat cu dânsul, numai  eu am preferat să stau si să admir  modestia și simplitatea  unui  Campion care nu a uitat de unde a plecat și revine cu dor, deseori,  la casa parintească .

Imediat ce cobori din barcă, localitatea te intâmpină cu mândrie cu câteva panouri ce au suportat capriciile vremii, inscripționate cu numele celor mai mari campioni ai comunei  Crișan (ce cuprinde trei sate: Crișan, Caraorman și Mila 23).  E  demn de retinut că zona aceasta a dat tării 24 de campioni mondiali. Ivan Patzaichin este in capul listei campionilor.

Din păcate, în ultimii ani, panourile nu au mai ”adunat” nume noi…

Lângă panouri o lotcă veche, pastrează amintirea acelor vremuri …

Mila 23 mi-a lăsat impresia unui  sătuc la fel de simplu ca și Crișan, centrul fiind clar marcat de Căminul Cultural, acoperit cu stuf, dar cu uși termopan, fapt ce m-a făcut să zâmbesc…

Ne-am răcorit cu un Pepsi   în singurul local vizibil prin ”centru”  și am plecat să vizităm Sulina, cel mai estic oraș al țării (din câte stiu eu), oraș în care poți ajunge numai pe calea apei.

Sulina e un amestec interesant de nou și vechi … mai mult vechi decât nou, ce e drept…

Pe faleză te întâmpină multe clădiri scorojite de vreme (si  vremuri) dar mi-a dat speranță  faptul  că biserica era în renovare deci există dorința de modernizare.

Lăsând la o parte aspectul cladirilor – căci, după ce pui piciorul pe faleză, iti trece prin minte întrebarea: ”Ce e de vizitat În Sulina?”- ei bine, orașul oferă vizitatorului câteva ”surprize”.

Ar fi de văzut două lucruri, așa cum ne arată indicatoarele: Cimitirul Comisiei Europene a Dunării și  Farul aceleiași comisii.

Începem cu farul, actualmente monument istoric, situat pe strada a II-a … azi muzeu …

910111213

De sus, din Far, orașul e pitoresc….

Si acum că am coborât din ”înălțimi” să vin cu povești din Cimitir … al doilea punct turistic…

N-am ajuns eu la Săpânța  (dar nu e timpul trecut si pentru asta ) însă  am vizitat, precum ziceam, Cimitirul din Sulina. A fost prima dată când am călcat prin cimitir cu scopul acesta, ”turistic”. Aici odihnesc în pace ortodocși  și catolici și protestanti … dar și evrei sau musulmani; prințese si pirati, ofițeri si  pescari … cimitirul maritim i-a ”primit” pe toți.

Cimitirul  ”internațional” nu e deloc un loc sumbru și trist, e mai degrabă un loc îngrijit, melancolic … plin cu povești. Povești de dragoste, povești maritime…toate si-au găsit finalul aici, sub cruci frumos sculptate dar reci….

Dacă ajungi la Sulina, esti desigur curios să vezi și plaja, un loc surprinzător de liniștit și cu un anume farmec…numai că până acolo ai de mers vreo 2 kilometri, pe jos (așa am ales noi … să ne bucurăm de peisaj și de … caniculă …) și parcurgând distanța asta nu poți să nu te gândesti la …”ciulinii Bărăganului ”.

1819

Dar motivul pentru care am vrut să ajung la Sulina a fost acela de a vedea cu ochii mei  locul de vărsare al Dunării în mare . Și l-am vazut!

În primul rând remarci farul de aterizare, foarte  aproape de gura de vărsare…

Iar când ajungi în apele marii zărești  delfini, care nu s-au lasat prinsi în poză cu nici un chip … asa că am renunțat să mai incerc.

Locul de vărsare e de fapt o zonă unde Dunarea și marea se imbrățișează…greu de surprins în poze dar simți diferența din barcă…

2122

Soarele apunea încet-încet…în timp ce lăsam în urmă un minunat colț de rai….