PROTOTIP de Mihai-Athanasie Petrescu

PROTOTIP

– Bă, tu sau eşti prost, sau eşti inconştient! Dacă află neamţu’ ăla mare, te dă afară şi mă arde şi pe mine! Cum dracu’ ţi-ai permis să îţi faci o lucrare particulară în uzină, pe banii uzinei, în timpul de producţie, cu resursele uzinei?! Bă, nenorocitule, îţi dai seama ce-ai făcut?

Tânărul inginer nu îndrăznea să ridice privirea. Ştia că şeful de secţie are dreptate, dar el crezuse că face bine dacă aplică o invenţie proprie pe o maşină de tip vechi, ieşită demult din producţie, adică fără interes pentru evoluţia oficială a a uzinei.

– Vorba e că nimeni nu îţi contestă invenţia, mă, da’ nu ai tu calitatea să faci cercetare pe banii uzinei! Ai’ de mine, când o afla neamţu’! …

Uzina de autoturisme, care, cu ani în urmă scosese sute de mii de maşini populare, la un preţ accesibil pentru oamenii de rând, fusese preluată, de câţiva ani, de un mare producător german. Iar nemţii, cum s-au văzut stăpâni, au scos din fabricaţie produsul traditional, aducând un alt tip de maşină, testat deja pe piaţa internaţională.

Nu era o maşină nouă. Era exact acelaşi Super Kyte pe care constructorul german îl vindea de mai mulţi ani, cu destul succes, atât în Europa, cât şi pe piaţa sud-americană sau nord-africană. O maşină produsă, în licenţă, şi în alte uzine din lume, relativ ieftină în magazin şi ieftină în exploatare. Avea mai multe variante de motorizare, destul de perfomante la vremea apariţiei lor, dar, totuşi, Super Kyte începea să îşi arate limitele. Poate de aceea, nemţii nu păreau interesaţi să-l mai modernizeze, dar, în ceea ce privea uzina din România, nici nu se gândeau să vină cu un produs nou.

Pentru Eugen Visu, care venise în uzină încă de pe vremea studenţiei, plin de entuziasm şi cu multe planuri de viitor, Super Kyte-ul era deja o vechitură demodată. Părerea lui era că singurele atuuri erau preţul şi relativa rezistenţă la coroziune în condiţii normale de exploatare şi întreţinere. Dar cele două motoare disponibile, benzinarul de 1372 cmc şi Dieselul de 1494 cmc, erau, fără discuţie, la capăt de linie. De fapt, făcând o comparaţie tehnică şi statistică între vechile maşini produse de uzina din cartierul Drapelul Albastru şi cele aduse de noul acţionar principal, Eugen găsise găsise multe avantaje în favoarea vechiului lor produs. Habitaclul ceva mai comod, postul de conducere, deşi demodat, era uşor de adaptat la dotările maşinilor moderne, mecanica era mai simplă … E drept că motorul era complet depăşit, dar şi acolo se puteau aduce nişte îmbunătăţiri. Sau, şi mai bine, să fie folosit ca linie de plecare pentru un motor nou, cu o cilindree mai mică, dar cu o putere mai mare.

Sigur, partea de calcul şi proiectare nu era pentru el greu de realizat. Totul se putea face acasă, cu ajutorul propriului calculator şi folosind nişte programe pe care tot el le scrisese şi testase. Iar rezultatele au fost promiţătoare: vechiul motor de 1297 cmc şi 54 de cai al vechiului model Bârsa 1300 se putea transforma în proiectul EV,  0.1, de 1129 cmc, cu o putere de 95 de cai, adaptabil la o cutie de viteze manuală sau automată, eventual cea folosită de Super Kyte-ul cu benzină, fiind la îndemână. Calculând performanţele posibile pe aerodinamica celor doua caroserii comparate, cu mecanica respectiv, Eugen nu fu surprins să constate că o Bârsa ar fi mers mult mai bine decât un Super Kyte. Iar dacă toate îmbunătăţirile imaginate de el ar fi putut fi implementate pe Bârsa, s-ar fi putut ajunge la o maşină nouă cu aspect vintage, capabilă să se vândă bine, pentru că nostalgicii nu lipseau.

– Totuşi, domn’ inginer, încercaţi să faceţi o tură cu asta mică, să vedeţi …

Şeful de secţie, inginerul Banu, nu era un om încuiat la minte. În sinea lui recunoştea că maşina pe care o făceau ei e deja rămasă în urmă, dar nu îndrănea să-l incurajeze făţiş pe tânărul său subordonat să-şi facă publică invenţia. Dar … ispita era mare, ca şi curiozitatea lui ştiinţifică.

– Bă, uite cum facem: încerc să te strecor cumva cu ea pe pistă, dacă eşti sigur că o poţi porni.

– Am pornit-o, domn’ inginer, ba am şi fugărit-o niţel prin parc, acum două nopţi, când am rămas de permanenţă.

– Mă, tu eşti nebun! te dau ăştia afară ca pe hoţi şi pe bandiţi, bă! Hai că … hai c-o încerc, mă, dar să şti că dacă nu porneşte sau nu merge, eu, cu mâna mea te dau pe mâna patronului şi duc maşina la fiare vechi. Deci, cum zici ca merge?

– O, dacă o luaţi … o să vedeţi, rupe pământu’! ar trebui bagată la curse, la raliuri, ceva …

Cam aşa gândea şi inginerul Banu, a doua zi, când tăia contactul prototipului.

– Ce dracu’ i-ai făcut, bă omule? Asta nu-I Bârsă, e săgeată! Explică-mi exact, să vedem, poate brevetăm invenţia ta, sau ceva … e genială!

Visu nu se lăsă rugat. Desenele şi explicaţiile despre cursă, alezaj, supape, uleiuri, carburanţi, injectoare, injectie multipunct erau chestii logice şi la îndemâna inginerului-şef (da, dar, aşa cum a recunoscut el, trebuia ca cineva să le imagineze, să le gândească, să le realizeze …)

– Deci, ăsta e un motor normal de Bârsă la care tu ai adus modificări atât de simple? Iar mecanica? Tu ai gândit-o? E mai simplă şi decât a Kyte-ului.

– E transmisia de Bârsă, domn’ inginer. Cutie, planetare … Iniţial am zis să iau o cutie de Super Kyte cu benzină, dar nu am avut bani să cumpăr una şi nu puteam s-o iau aşa … Dar până la urmă e bună, aţi văzut. Sigur, am pus cutia în faţa motorului, dar a fost uşor de adaptat pe mecanică. Vedeţi că am decupat aripile, pentru că roţile vin cu 21 milimetri mai în faţă.

– Stai, mă, stai, mă, eu pricep tot. Uite, îi montăm şi catalizatorul şi, după normele europene, putem clasifica motorul la Euro 6 … Kyte-ul e doar Euro 5. Am da lovitura pe piaţă, mai ales că pentru motorul nostru avem toate licenţele, doar să înregistrăm modificările …

– Vedeţi, când vă spuneam eu …

– Da … Ştii ceva, ar trebui să scoatem maşina la lumină. S-o scoatem din fabrică, dar fără să ne simtă patronii … Cum dracu ai bagat-o pe poartă?! Că stau ăia cu ochii cât farfuriile!

– N-am băgat-o eu, domn’ inginer. E o Bârsă fabricată înainte de venirea nemţilor. Nu a apucat să primească număr de serie şi a stat ascunsă …

– Cum, Doamne iartă-mă, ascunsă, mă?!

– Ascunsă, domn’ inginer. O să vă arăt, au făcut băieţii un ungher şi au băgat-o acolo. Când am stat de vorbă cu ei, au scos-o şi am lucrat împreună la ea. Cu Lică, cu Vandu, cu ăştia … bârsişti pricepuţi şi meseriaşi ca lumea, mi-au fost de mare ajutor.

– Măăă … dacă ei te-au ajutat, înseamnă că şi ei sunt bagaţi în asta până peste gât … ca şi mine, până la urmă. Sau la bal, sau la spital, tot împreună, de aci încolo.

Erau multe de făcut. A omologa o maşină realizată clandestin şi artizanal nu e o joacă de copii, toţi erau conştienţi că urmau să se lovească de mari dificultăţi. Banu, după prima încercare, aproape în fiecare seară rămânea peste program şi mai făcea o tură, două, îşi nota observaţiile şi urmau discuţii lungi, fie în secţie, fie, mai des, la el sau la Visu acasă. Aproape de fiecare data veneau să-i ajute să golească nişte beri şi să completeze desenele şi “bârsiştII” remarcaţi de Eugen.

– Domn’ inginer, am observat că încearcă să se ridice pe două roţi când strângeti mai tare virajul pe stânga. Nu prea are stabilitate … spuse Vandu după ce prinsese curaj cu ajutorul unei Ciucaş.

– Da, am simţit şi eu, şi mă tot gândesc cum să facem … răspunse Visu.

– Şi au m-am prins de asta, şi cred că am soluţia, interveni Banu. Ar trebui mărit ecartamentul în faţă, dar încă nu ştiu cum …

“Colectivul de cercetare”, cum se autodenumiseră, găsi soluţii la problema asta, ca şi la multe altele care apăreau dupa fiecare test. Super-Bârsa devenea tot mai modern şi mai performantă, iar testele ilicite în curtea uzinei deveneau insuficiente. Tot Banu vei cu o idee: nemţii intenţionau să scoată în teste de şosea câteva Super Kyte-uri la care se adăugaseră câteva elemente noi de caroserie, un fel de face lift. Pentru că trebuiau să se desfăşoare la adăpost de ochii indiscreţi ai presei, maşinile urmau să fie mascate cu o butaforie din carton şi pânză până la o distanţă oarecare de uzină, unde, sperau ei, ar fi existat mai puţini curioşi. “Cercetătorii” aplicară şi pe Super-Bârsa lor aceeaşi butaforie şi o incluseră în lotul de test, iar stratagem reuşi. Prototipul ieşi fară probleme din uzină, avându-l pe Lică la volan.  Cu prima ocazie când reuşi să rămână în urmă la un semafor, Lică se separă de grup, demontă butaforia de pe maşina şi se îndreptă într-o direcţie diferită, unde făcu joncţiunea cu prietenii lui.

Testele de şosea confirmară concluziile trase după testele clandestine. Maşina se comporta foarte bine pe diferite tipuri de drumuri, alerga, lipită de asfalt, pe autostradă, lua virajele în viteză, cu motorul în plin, pe drumurile de munte – uşoara tendinţă subviratoare nu putea fi o problemă pentru un pilot ca Vandu, iar rezolvarea ei era uşoară pentru un specialist ca Banu.

Singura problemă, de care Visu deveni conştient atunci când observă flashurile unor şoferi care îi veneau din faţă – semn că se apropia de un control al poliţiei rutiere, era că maşina … nu avea acte. Era un lucru destul de cunoscut faptul că poliţiştii opreau de multe ori Bârsele pe şosea, bănuindu-le de o stare tehnică precară. Sigur că nu era cazul prototipului lor, dar era nevoie de acte şi de numere de înmatriculare. Lică veni cu o soluţie: “împrumută” de la un vecin bătrân plăcuţele de înmatriculare şi, după două zile, reuşi să-l convigă pe respectivul să-i încredinţeze şi talonul Bârsei sale. Culmea, vechea epavă ruginită avea inspecţie tehnică valabilă, iar culoarea din talon corespundea cu cea a prototipului. Aşadar, totul era în ordine din punct de vedere juridic, testele neoficiale puteau continua.

După o lună de încercări, Super Bârsa îşi convinsese creatorii că e o maşină bună. Cei patru consumatori aşezaţi la masa din colţul salonului de la “Căţeaua leşinată” trăgeau concluziile:

– Copii, eu sunt sigur că maşina asta e foarte bună în momentul ăsta şi ar putea să se vândă câţiva ani buni, spuse inginerul Banu. Totul e să o putem omologa, iar asta …

– O băgăm la loc în fabrică şi o omologăm, domn’ inginer, propuse Vandu.

– Da, mă, uşor ca reţeta de apă caldă, zici tu. Mergem la patron şi-I zicem, aşa, direct, uite, herr Patron, noi am făcut o maşină şi îţi propunem să o băgăm în producţia de serie. Iar el o să şi deschidă, a doua zi, o nouă bandă de montaj, unde noua noastră Super Bârsă va fi construită în sute de mii de exemplare. Ce să spun …

– Atunci cum să facem? O putem vinde la altă uzină, spuse Lică.

– Nu merge, Lică, nu avem licenţă. Tot la noi în uzină trebuie să se facă. O să găsim o variantă, până la urmă. Important e că maşina e bună, uite, are aproape şaizeci de mii de kilometri şi încă nu am păţit nimic, în afară de … ei, în afară de pomişorul ăla al meu şi de piatra aia kilometrică atinsă de domnu inginer. Nişte mici zgârieturi, vorba aia … O rezolvăm noi, bine că avem maşina. Noi să fim sănătosi! îşi încheie Eugen Visu cuvântarea.

Ca şi în cazul încercărilor tehnice, şi activităţile ulterioare au fost planificate şi repartizate. Inginerul Banu luă asupra lui sarcina de a discuta cu superiorii. El avea trecere la ei, doar era inginer cu vechime mare şi cu prestigiu în uzină. Visu avea să facă lobby printre mulţii iubitori ai Bârsei pe care îi cunoştea, aşa încât încât să pregătească, într-un fel, piaţa, iar cei doi tineri tehnicieni trebuia să asigure securitatea maşinii. Lică propuse să o parcheze în faţa casei, în locul ocupat, de obicei, de rabla vecinului său. Vechitura putea să fie băgată într-o curte şi acoperită cu o folie colorată, astfel încât toată lumea să confunde prototipul cu vechea ruginitură.

După două zile de încercări, inginerul Banu reuşi să urce în palatul administrativ al uzinei. Nu avu norocul să intre în biroul neamţului şef, dar izbuti să însămânţeze în mintea directorului economic ideea unei maşini noi, care să ia ce e mai bun de la produsele tradiţionale ale uzinei, Bârsa şi Super Kyte-ul. Era un semn bun şi cu un zâmbet larg pe faţă veni să împărtăşească vestea tinerilor lui prieteni.

Îi găsi într-un colt al halei, citind în grup dintr-un ziar local.

– Cred că avem şanse, copii … începu el.

Fără să răspundă, Eugen Visu îi întinse ziarul, indicându-i un titlu mare şi o fotografie de pe prima pagină: “De azi a început ridicarea şi casarea ecologică a mașinilor abandonate pe domeniul public”. 047

Reclame

Scrie un comentariu

Din categoria Proze, Uncategorized

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s