UBI ROMA, IBI NOS (7) de Mihai-Athanasie Petrescu

UBI ROMA, IBI NOS (7)

Nu pentru că ne-am fi plictisit de Altare della Patria, dar căldura şi ceasul ne dădeau ghes să continuăm expediţia de cucerire a Romei, aşa că am mai ocolit o clădire, apaţinȃnd Bisericii Santa Maria di Loreto,IMG_7250

şi … “Uite-o!”IMG_7247

Cred că e unul dintre primele monumente din afara ţării de care am auzit. Pe vremea cȃnd ȋnvăţam eu istorie la şcoală, războaiele daco-romane constituiau un capitol important, iar printre sursele care descriau evenimentul, Columna lui Traian era cea mai importantă.

Doamna Apostol, profa mea de isto de la şcoala 5, era o iubitoare a istoriei antice şi demult m-am hotărȃt să ȋmi pară rău că nu am reţinut tot ce ne-a povestit ea la clasă despre Decebal şi despre Traian. Totuşi, am receptat şi am păstrat destul de la doamna mea profesoară pentru a simţi măreţia clipei cȃnd am văzut chiar cu ochelarii noştri Columna lui Traian.

Istoria monumentului e simplă. După ce a reuşit – dar după lupte grele – să ȋnfrȃngă rezistenţa Dacilor, Traian a gȃndit că măreaţa lui victorie merită un monument trumfal. El ştie ce consiglieri imperiali a avut, dar cu siguranţă ăia şi-au meritat leafa, pentru că, prin edificarea Columnei, romanii au inventat benzile desenate, povestind prin basoreliefuri toate aventurile unor romani  ȋn Dacia.IMG_7272

Columna, inaugurata ȋn 113, a rezistat timpului şi timpurilor, spre deosebire de multe alte monumente romane care au fost transformate, la un moment dat, ȋn … material de construţie pentru alte monumente romane. Este amplasată ȋn centrul unui forum (diferit, ca şi concepţie, de cele actuale de pe internet), denumit (cum altfel?) Foro di Traian, adică un loc unde mai sunt uitate sau cruţate şi alte pietroaie din vremea traianilor. Are o ȋnălţime de 29,78 metri, iar dacă adăugăm şi soclul facem totalul de 39,86 metri. Ȋn basorelieful spiral este descrisă ȋntraga expediţie a lui Traian ȋn Dacia, cu alte cuvinte tot ce a făcut strămoşul nostru comun ȋn ultimii cinci ani, 101-106.

Tot acolo mai pot fi văzute şi vestigiile unui monument mai nou, dar mai puţin băftos: Basilica Ulpio. Au mai rămas doar nişte coloane …

Aruncăm o privire semicirculară, pentru a fixa biserica Sfȃnta Maria de la Loreto şi frumoşii pini umbrelă, ăia descrişi muzical de Ottorino Respighi.IMG_7256IMG_7267IMG_7268IMG_7269IMG_7272IMG_7273IMG_7274IMG_7275IMG_7279

Pentru că nu este posibilă apropierea de Columnă, alegem să ne aşezăm pe o bancă din piatră de lȃngă gard, de unde să ȋncercăm să citim povestea basoreliefată, fără a ȋnţelege, ȋnsă, care e rostul firului care atȃrnă pe lȃngă ea. Să nu aibă Traian wi-fi? Sau are tv cu cablu? Nu am avut pe cine să ȋntrebăm, aşa că misterul rămȃne nedezlegat.IMG_7280IMG_7281IMG_7282IMG_7283IMG_7284IMG_7285IMG_7286IMG_7287IMG_7288IMG_7289IMG_7290IMG_7291IMG_7292IMG_7293

Bucuroşi că ne-am văzut cartea de istorie, ne ridicăm şi ne ȋndreptăm spre noi minuni ale Romei.

Prima ni se arată după primul colt.IMG_7294IMG_7295

Iar acum, ȋncotro?IMG_7296

Scrie un comentariu

Din categoria Note de călătorie, Uncategorized

Lasă un răspuns

